PROGRAM

Klicka på bilden för att se den i större format eller ladda ned.

VÅRA TALARE

Dagen innan TV-dagen, 18 maj, lanserar Paramount Pluto TV i Norden. För att berätta om detta, och om FAST, kommer Jesper Dahl, VP, General Manager Nordic och General Manager Pluto TV, Central & Northern Europe, till branschdagen.

Till TV-dagen kommer Lotta Folcker, ny sportchef på Viaplay, för att bland annat tala om den stora satsningen på Damallsvenskan, hur man jobbar med ett nytt tittarbeteende och vikten av sport när Viaplay intar allt fler marknader.

Vi välkomnar också tillbaka Casten Almqvist, vd för TV4 och chef för affärsområdet TV & Media på Telia, till TV-dagen. Vi kommer bland annat att tala om förflyttningen till play och framtiden för lägerelds-tv.

Sanny Ekstrand, SVP Nordic Operations & Country Lead Sweden på Discovery, kommer till TV-dagen för att bland annat berätta om sammanslagningen med Warner Media och nya mediejätten Warner Bros. Discovery. Hur kan det påverka positionen på svenska marknaden?

Två år av pandemi, ett krig som påverkar oss och hela världen, svårtolkade nyhetskällor och bara månader till val i Sverige. Hanna Stjärne, vd för SVT, berättar om strategi, satsningar och svårigheter i dagens nyhetsförmedling. Se presentation.

Enligt MMS ska 2022 vara det året då vi går över till holistiska mätningar av tittandet på rörlig bild, det vill säga börjat mäta totalvideo. Vd Magnus Anshelm kommer till TV-dagen för att berätta om vad MMS befinner sig i arbetet. Se presentation.

TV-drama är mer efterfrågat än någonsin när plattformarna slåss om tillväxt för prenumerationstjänster och reklamdriven VOD tar fart på allvar. Om de senaste innehållstrenderna, hur affärsmodellerna utvecklas när stora plattformar köper ut alla rättigheter och vem som delar på vilka intäkter kommer Echo Rights vd Fredrik af Malmborg att samtala med Lars Wannebo, CTO på Jarowskij, Line Winther Skyum Funch, medgrundare Nordic Drama Queens, och Petra Måhl, affärschef på Nexico.

Nytt läge på marknaden? Netflix rapporterar inbromsning, Pluto TV lanserar Fast i Norden. Färre nya kunder till streamingaktörerna och allt fler av dem talar om lågprisalternativ med reklam. Mediavision och Marie Nilsson startar dagen med en nulägesrapport och en framåtblick.

Livestreaming, content discovery, komprimering, aggregering. Hur lockar vi unga tittare och hur påverkar tekniken hur vi tittar och hur man berättar. Marcus Lindén, Head of Engineering & Operations på Magine, samtalar med Jenny Englund Stridh, CIO på SVT (se presentation), och Hanna Idstam, Manager TV & Media på Telenor.

Jon Espen Nergård, CTO på Allente, kommer till TV-dagen för att beskriva hur piracy-problemet påverkar branschen, och vad man kan göra för att stoppa det utan att det går ut över kundupplevelsen. Han kommer också att berätta om samarbetet med Synamedias och deras senaste SaaS-lösning som ska skydda streamad tv och videoinnehåll.

TV-Nyheterna och analysföretaget Nordic Bench kommer att avsluta TV-dagen med att dela ut två priser. Det handlar om Bästa tv-operatör och Bästa SVOD-tjänst enligt en oberoende benchmarkundersökning bland kunderna till de respektive tjänsterna som Nordic Bench nyligen avslutat. Nomineringarna presenteras inom några dagar.